El costat fosc de la Web 2.0

Des d’Avanza New Technologies hem parlat fins ara, amb força entusiasme, de la revolució que suposa el   Web 2.0. No obstant això també hi ha els seu costat fosc.

* Des del punt de vista educatiu , la pròpia naturalesa darwinista de l’evolució de les eines que van sorgint pot resultar ser un problema . Els serveis web són creats i si no compten amb l’acceptació d’un cert nombre d’usuaris desapareixen en competència amb altres serveis semblants.

* És cert que la web 2.0 suposa que qualsevol internauta pot generar continguts però aquesta possibilitat no significa que tots els usuaris s’apuntin a la lectoescriptura. Molts d’ells segueixen fent servir internet només com a lloc de lectura com en la web 1.0. Així ens trobem multitud de blogs que són llegits però que cap visitant comenta. Els percentatges d’usuaris que pugen fotos a Flickr o vídeos a Youtube són encara petits encara que aquests pocs usuaris siguin realment entusiastes. Hi ha qui s’ha aplicat el Principi de Pareto als diferents papers de generadors i de participants silenciosos (el 80% del generat és creat pel 20% d’usuaris actius , el 80% dels usuaris només mira).

* La cessió dels drets d’autor en alguns repositoris (Youtube per exemple) fa que plantegin seriosos dubtes respecte del model de negoci que sustenta a la Web 2.0. Eines gratis que posades en mans de milions d’usuaris generen milions de continguts que són distribuïts de forma gratuïta. La publicitat d’aquests llocs sustenta els serveis i sufraga les despeses de manteniment. Molts d’aquests serveis han estat creats per petites empreses i comprats a cop de talonari per les grans empreses d’Internet. Milions d’usuaris benecificiats per la disponibilitat de recursos i eines. Alguns, pocs, convertits en multimilionaris.

* El gran boom dels blogs ha donat lloc a estrelles mediàtiques de la blogosfera fins al punt que s’ha començat a parlar del narcisisme del blogger. “Líders d’opinió, carismàtics i grans divulgadors, creen tendències i modes, imposen noves fórmules socials i estenen idees . Ells són el fosc objecte de desig de la publicitat i el màrqueting i els que lideren el preferential atachmennt del Web 2.0 deixant escassa atenció per la resta de participants de la xarxa. ” (1)

* Milions d’usuaris amateurs estan generant gran quantitat de continguts però cal preguntar-se si aquests continguts són de qualitat o la majoria no ve més que a fer soroll . De fet molts blogs s’alimenten dels continguts d’altres blogs sense gran modificació .

* La popularitat d’alguns d’aquests mitjans de publicació de continguts implica que siguin visitats per trolls o spamers que vénen a crear distorsions entre els visitants d’un blog o wiki o introduir publicitat .
Els blogs aporten tant valors positius com contravalors com la difamació aprofitant l’anonimat , el plagi o la suplantació . La facilitat amb què es grava un vídeo o una fotografia i es pugen a Internet donen lloc a noves formes de delictes.

_______________
“Planeta Web 2.0. Inteligencia colectiva o medios fast food” de Cristóbal Cobo Romaní i Hugo Pardo Kuklinski. Pàgina 96.

Anuncios

Deja un comentario

Archivado bajo Web 2.0

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s